Fonemisch bewustzijn

Scholen die bewust werken aan de ontwikkeling van het fonemisch bewustzijn in de onderbouw, constateren dat niet alleen het fonemisch bewustzijn en de letterkennis van de leerlingen in groep1 en 2 toenemen, maar ook dat daarna de leesresultaten in groep 3 verbeteren.

Kleuters die ontdekt hebben dat gesproken woorden uit afzonderlijke klanken bestaan, lopen bij het leren lezen minder kans om problemen te krijgen. Fonemisch bewustzijn ontwikkelt zich niet vanzelf. Het is dan ook belangrijk dat leerkrachten in groep 1 en 2 veel activiteiten doen met letters en klanken. Dit boek geeft leerkrachten een overzicht van de relevante vaardigheden, praktische suggesties voor activiteiten en aanwijzingen voor de planning en organisatie van deze activiteiten binnen de thema’s die in de onderbouw aan de orde komen.

Förrer, M. & S. Huijbregts (2008). Fonemisch bewustzijn Werkmap voor leerkrachten van groep 1 en 2 van de basisschool . Amersfoort: CPS.